Jaka mata do ćwiczeń będzie dla Ciebie najlepsza?
Jaka mata do ćwiczeń będzie dla Ciebie najlepsza?

Najlepsza mata do ćwiczeń, czyli jaka?

Taka, która spełni Twoje oczekiwania! Najlepsza mata do ćwiczeń powinna zostać dostosowana do sportu, który uprawiasz. Trenujesz fitness i poszukujesz maty, która ochroni Twoje ciało przed twardą podłogą, a także będzie odporna na wchłanianie wilgoci? Zwróć uwagę na grube maty do fitnessu i sprawdź, czy wśród specyfikacji widnieje informacja o ich wodoodporności. Twoim hobby jest joga, a pozycje wojownika czy drzewa wymagają stabilnego, nierozciągliwego podłoża? Weź pod uwagę cieńsze i antypoślizgowe maty do jogi, na których utrzymanie równowagi podczas wymagających asan będzie jeszcze prostsze.

Poniżej przedstawiamy profesjonalne maty do ćwiczeń– znajdziesz wśród nich te kauczukowe, piankowe, a nawet jutowe. Zapoznaj się z ich specyfiką oraz przeznaczeniem i wybierz najlepszą matę dla siebie! Sprawdź także, które akcesorium wykonane zostało z biodegradowalnego i przyjaznego dla środowiska materiału. 

https://www.activ-space.pl/pl/p/Mata-TPE-do-cwiczen-fitness-jogi-karimata-pink-/72

Rodzaje mat do ćwiczeń

Dostępność akcesoriów do treningu jest ogromna – obecnie matę do ćwiczeń kupisz praktycznie wszędzie – nie tylko w sportowym sklepie internetowym czy stacjonarnym, ale i w markecie czy supermarkecie. Jednak jeśli zakupisz pierwszy przedmiot, który wpadł Ci w oko, możesz wrócić do domu z rozciągliwą, cienką i pachnącą plastikiem matą, która zdecydowanie nie poprawi komfortu Twoich treningów. Jako doświadczeni sportowcy oraz producenci sprzętu sportowego wiemy, że najlepsza mata do ćwiczeń nie zawsze wiąże się z najniższą ceną i że wybierając ją, warto zapoznać się ze specyfikacją produktu. Poniżej przedstawiamy profesjonalne maty do ćwiczeń, które zapewnią Ci wygodę podczas rozmaitych aktywności fizycznych:

  • mata do jogi – jest najcieńsza wśród mat do ćwiczeń, jej grubość wynosi nawet zaledwie 2 mm, a jej antypoślizgowa i nierozciągliwa formuła ma ułatwiać utrzymanie równowagi i zapewniać bezpieczeństwo podczas wymagających pozycji jogicznych.
  • mata do fitnessu – ogólnie zwana matą treningową to najczęstszy i najbardziej uniwersalny wybór wśród sportowców trenujących fitness, pilates czy wykonujących ćwiczenia aerobowe. Mata treningowa do fitnessu ma za zadanie amortyzować ciało przed twardym podłożem, chronić od stłuczeń oraz otarć, a także zapobiegać ślizganiu się. 
  • maty gimnastyczne – spotkać je można w salach sportowych oraz rehabilitacyjnych, mają pokaźne kształty i znaczną grubość, przez co najczęściej nazywane są materacami do ćwiczeń. 
  • maty ochronne – ich głównym zadaniem jest ochrona podłoża przed naciskiem sprzętu sportowego.

https://www.activ-space.pl/pl/p/Jutowa-ECO-mata-do-cwiczen-fitness-jogi-pilates/101

Na co zwrócić uwagę, wybierając najlepszą matę do ćwiczeń?

Wiesz już, że poszukujesz maty do jogi lub fitnessu? Świetnie. Sprawdź, na co jeszcze zwrócić uwagę, poszukując najlepszej maty do ćwiczeń. 

Wymiary

Zanim wybierzesz swoje akcesorium treningowe, koniecznie sprawdź jego wymiary. Jego zbyt mała powierzchniamoże skutecznie utrudniać Twój trening – w końcu nie po to inwestujesz w profesjonalną matę, aby połowa Twojego ciała znajdowała się na twardej i zimnej ziemi. W naszej ofercie znajdują się maty do ćwiczeń o optymalnych wymiarach – 183 cm długości i 61 cm szerokości. Będą idealne zarówno do osób niższych, jak i tych mierzących do około 180 cm wzrostu. Jeśli jesteś dużo wyższy, warto dla komfortu poszukać dłuższych modeli mat do ćwiczeń. Przyjmuje się, że mata powinna równać się wzrostowi trenującego lub być kilka centymetrów dłuższa.

Materiał

Kolejną ważną kwestią jest materiał, z którego mata została wykonana. Warto, aby był on wodoodporny, antypoślizgowy oraz nierozciągliwy – niezależnie od ćwiczeń, jakie chcesz wykonywać na macie. Zestaw tych funkcjonalności zapewni Ci bezpieczeństwo, a także łatwość utrzymania maty w czystości. Poniżej analizujemy maty wykonane z rozmaitych surowców takich jak TPE, kauczuk, juta czy korek. 

Mata kauczukowa

Jest to akcesorium wykonane z naturalnych składników, przez co przyjazne nie tylko dla środowiska, ale i dla osoby mającej kontakt z matą kauczukową. Charakteryzuje się wysoką przyczepnością i odpornością na wchłanianie wilgoci. Niestety, w porównaniu do mat piankowych, mata kauczukowa jest znacznie mniej wytrzymała, a jej długotrwałe eksploatowanie może poskutkować uszkodzeniami. Ponadto przez pierwszy miesiąc użytkowania wydziela zapach kauczuku, który z czasem ulatnia się.

Mata piankowa z TPE

To bardzo częsty i popularny wybór wśród osób trenujących fitness. Mata piankowa wykonywana z pianki termoplastycznej jest odporna na odkształcenia, nierozciągliwa, antypoślizgowa, nie chłonie także wilgoci. Ponadto jest hipoalergiczna oraz przyjazna dla środowiska – nadaje się do recyklingu. W porównaniu do maty z tworzywa PVC, mata piankowa jest bardziej miękka.

https://www.activ-space.pl/pl/p/Mata-TPE-do-cwiczen-fitness-jogi-karimata-blue/71

Mata z tworzywa PVC

To kolejny często wybierany produkt do treningów fitness, pilates i innych. Nic dziwnego – mata z tworzywa PVC jest atrakcyjna cenowo i jednocześnie bardzo funkcjonalna – antypoślizgowa, trwała, wodoodporna oraz o wysokiej amortyzacji. Początkowo nowa mata PVC może wydawać się śliska – po kilku intensywnych treningach niekomfortowa powierzchnia powinna wyrobić się, a mata osiągnąć swoją obiecywaną antypoślizgowość.

Mata jutowa

Wśród mat przyjaznych środowisku znajduje się mata jutowa. Wykonana została z połączenia naturalnego włókna jutowego oraz spoiwa biodegradowalnych włókien w postaci tworzywa PER. Dzięki temu mata do ćwiczeń jest antypoślizgowa, a jej delikatnie chropowata powierzchnia przypomina o bliskości z naturą. Trenując na macie jutowej, należy jednak pamiętać, aby nie moczyć jej obficie, a po ćwiczeniach rozłożyć do całkowitego wyschnięcia. 

https://www.activ-space.pl/pl/p/Jutowa-ECO-mata-do-cwiczen-fitness-jogi-pilates/132

Mata z poliuretanu 

Do mat wykonanych z tworzyw sztucznych należy zaliczyć także matę PU, czyli tą z poliuretanu. Mata PU jest przyjemna w dotyku, a jednocześnie wysoce antypoślizgowa. Jest jednak mniej trwała i odporna na intensywny trening niż piankowe maty do ćwiczeń.

Mata korkowa

Ciekawym i ekologicznym wyborem jest mata do ćwiczeń z korka. Wykonana w 100% z pochodzącego z natury materiału przypadnie do gustu alergikom, a także osobom lubiącym czuć pod stopami podłoże bliskie przyrodzie. Mata korkowa jednak jest mniej wytrzymałym akcesorium w porównaniu do maty TPE czy tej z tworzywa PVC – może z czasem ścierać się lub kruszyć. 

Grubość 

Wymiary oraz materiał, z którego mata została wykonana, już wybrane? Teraz czas na odpowiednią grubość. Na rynku dostępne są zarówno supecienkie profesjonalne maty do ćwiczeń mające nawet mniej niż 2 mm grubości, jak i grube maty o przekroju 1,5 cm. Która będzie najlepsza? Zastanów się, na czym Ci zależy. Jeśli na utrzymaniu równowagi podczas skomplikowanych ćwiczeń jogi, weź pod uwagę cienkie maty o grubości poniżej 5 mm. Niestety, mankamentem zaledwie kilkumilimetrowych mat jest ich bardzo niska amortyzacja i ochrona przed twardym podłożem. Natomiast jeśli trenujesz fitness, spójrz na grube maty do ćwiczeń, które zamortyzują energiczne treningi ogólnorozwojowe i zabezpieczą Twoje ciało przed otarciami.

Wodoodporność

Poszukując najlepszej maty do ćwiczeń, zerknij na specyfikację produktu i dowiedz się, czy jest on wodoodporny. To szczególnie ważne, jeśli uprawiasz intensywny sport – wchłaniana przez matę wilgoć może nie tylko zmniejszyć bezpieczeństwo jej użytkowania, może także niekorzystnie wpłynąć na higienę. Wśród wodoodpornych mat do ćwiczeń znajdują się te wykonane z tworzyw sztucznych.

Jakość wykonania

Ćwiczenia na macie mają z założenia przynieść trenującemu przyjemność, a sama mata zapewnić bezpieczeństwo. Niestety, nie stanie się tak, gdy zamiast antypoślizgowej, profesjonalnej maty do ćwiczeń, podłoże będzie słabej jakości, nietrwałe, ślizgające się i rozciągliwe. Wybierając matę, nie sugeruj się ceną. Weź pod uwagę jej jakość wykonania, która ostatecznie zaważy na Twoim bezpieczeństwie. 

Ćwiczenia na macie – przykłady

Chcesz zadbać o swoją sylwetkę i właśnie przyszła do Ciebie przesyłka? Czas na ćwiczenia na macie! Wykorzystaj kilka z nich do rozgrzewki lub wpleć do regularnego treningu:

  • plank – pozycja zwana także deską to statyczne ćwiczenie aktywujące praktycznie wszystkie partie ciała – od głębokich mięśni brzucha, aż po mięśnie ramion i nóg. Aby wykonać plank, podeprzyj się na ramionach i palcach u stóp, utrzymując naturalną esowatość kręgosłupa. 
  • unoszenie bioder w pozycji leżącej – kolejnym z ćwiczeń na macie jest unoszenie bioder – połóż się na plecach, zegnij nogi w kolanach, a stopy rozstaw niedaleko pośladków, nie szerzej niż biodra. Trzymając stabilnie stopy na macie, powoli unoś biodra. Ćwiczenie to aktywizuje mięśnie pośladków i ud oraz wzmacnia odcinek lędźwiowy kręgosłupa.
  • rozciąganie pleców – jeśli dużo siedzisz, ćwiczenie rozciągające plecy przyniesie Ci ulgę. Wykonaj tak zwaną pozycję dziecka – uklęknij, delikatnie rozstaw stopy i usiądź na nich, następnie oprzyj głowę na macie i wyciągnij ramiona, starając się palcami u dłoni sięgać jak najdalej.

Jaka mata do ćwiczeń będzie najlepsza?

Czy wiesz już, jaka mata do ćwiczeń będzie dla Ciebie najlepsza? Jeśli nadal wahasz się i nie podjąłeś jeszcze decyzji – skontaktuj się z nami! Pomożemy Ci wybrać akcesorium, które nada Twoim treningom zupełnie nową jakość. Jako producent akcesoriów sportowych, podczas tworzenia mat do ćwiczeń, zwracamy uwagę na to, aby były antypoślizgowe, wodoodporne, trwałe, a także niezawodne. Dzięki temu nasze produkty chętnie wybierane są zarówno przez amatorów, jak i profesjonalnych trenerów. Mamy zatem nadzieję, że wśród naszego asortymentu i Ty znajdziesz coś dla siebie!

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl